غایت اخلاق از نظر سودگرایان و خواجه نصیر الدین طوسی

پایان نامه
چکیده

اخلاق از مباحثی است که از قدیم الایام مورد توجه متفکرین و فلاسفه مختلف بوده است و هر اندیشمندی به فراخور تفکرات خود به آن پرداخته و از جنبه ای آن را مورد توجه قرار داده است.فلاسفه مسلمان نیزازاین امرمثتثنی نبوده وبیشتربانگاهی دینی،به اخلاق پرداخته اندتانگاهی فلسفی.ازطرفی، در غرب مکاتب بسیاری به مبحث اخلاق پرداخته اندوسعی درتبیین مسائل ومبانی اخلاقی،ازراه های گوناگون نموده اند.مکتب سودگرایی یکی ازاین مکاتب است که نگاهی غایت گرا به اخلاق دارد. مسئله اصلی دراینجا،مقایسه غایت اخلاق ازنظرخواجه نصیرالدین طوسی وسودگرایان می باشدکه درابتدابه بیان وجوه اشتراک این دودیدگاه می پردازیم و سپس وجوه افتراق آن را بررسی می کنیم.این دودیدگاه،به اخلاق نگاهی غایت گرادارند.و غایت اخلاق راسعادت انسان می دانندو سعادت مورد نظر این دو مکتب توام با لذت است و به نوعی می توان هم سودگرایان و هم خواجه نصیر را لذت گرا نامید.اماوجوه تفاوت این دودیدگاه راچنین می توان بیان کرد: درمکتب سودگرایان،غایت اخلاق،سعادت اجتماع انسانی است یعنی بر سعادت جمعی تاکید دارند، درحالی که ازنظرخواجه نصیرغایت اخلاق،تامین کننده سعادت فرد می باشد. سودگرایان به سعادت اخروی اعتقادی ندارند در حالی که خواجه نصیر بر سعادت اخروی و قرب الهی تاکید دارد. نظام اخلاقی خواجه نصیر،غایت گرای خودگرا است در حالی که مکتب سودگرایان غایت گرای دیگرگرا است که سعادت فرد را در سعادت جمع جستجو می کند. لذت مورد نظر خواجه نصیر دست یابی به عمیق ترین و پایدارترین لذتی است که برای نوع انسان متصور است که همان سعادت است نه لذت مادی و حسی. در حالی که در نزد سودگرایان بیشترین لذت برای بیشترین افراد منظور است.این لذت هم مادی می تواند باشد هم معنوی. در انجام این تحقیق ابتدا اخلاق از نظر خواجه نصیر و سودگرایان را مطالعه کردم و با مراجعه به پایان نامه های موجود در کتابخانه ملی از رفرنس های آنها استفاده نمودم و توانستم مقالاتی را نیز در این رابطه پیدا کنم.پس از مقایسه اخلاق از دیدگاه این دو مکتب،به بیان غایت اخلاق پرداختم و مطالب را در چهار فصل جمع آوری نمودم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

عقل و وحی در اندیشه سیاسی خواجه نصیر الدین طوسی

مقاله حاضر «عقل و وحی» در اندیشه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که خواجه تبیین جدیدی از وحی را در فلسفه سیاسی اسلامی عرضه داشته و مناسبات عقل و وحی را به حوزه‌های عملی‌تری چون قانون و قانونگذاری و سیاست کشانده است. از امتیازات مقاله، توجه آن به موضوع منطق‌های موازی در اخلاق ناصری است، زیرا خواجه در این اثر میان فارابی، ابن مسکویه، ابن سینا و اساسیین در رفت و آمد است. ا...

متن کامل

تعلیم و تربیت از نظر خواجه نصیر الدین توسی

متون کهن فارسی، گنجینۀ عظیم تفکرات و اندیشه های تعلیمی و اخلاقی است چنانکه تعلیم و تربیت امروز با همه پیشرفت های شگرف خود  باید ریز خواره این خوان گسترده و پر برکت باشد. استاد البشر، خواجه نصیر الدین توسی ( 672- 597 ه.ق ) از جمله کسانی است که علاوه بر سیاست و امور کشور داری، همچون همشری دیگرش خواجه نظام الملک، از تعلیم و نصیحت و پند و اندرز دریغ نورزیده است. او فیلسوف، ریاضی دان، ستاره شناس، م...

متن کامل

اخلاق باور از نگاه خواجه نصیر الدین طوسی

تأثیر گذارترین نظریه در باب سنجش باورها و عقاید ، از سوی ویلیام کلیفورد با عنواناخلاق باوردر سال 1876مطرح شد . مطابق اصل کلیفورد " همیشه ، همه جا و برای هرکس اخلاقاً خطا است که بر اساس قرائن ناکافی به چیزی معتقد شود ."منشأ ادعای کلیفوردپذیرش انسان به عنوان موجودی واجد اراده و اختیار است که می تواند باورهای خویش را آگاهانه محقق سازد اما او نبایدبرمبنای شواهد ودلایل ناکافی به چیزی معتقدشوددراینجاس...

بررسی نظرات قطب الدین رازی و خواجه نصیر الدین طوسی در باب ماهیت تصدیق

دو تفسیر اصلی برای تصدیق وجود دارد نخست تفسیری است که ما آنرا تفسیر اسنادی تصدیق خواهیم خواند و دیگری تفسیری است که می توان آن را اذعان به واقعیت داشتن معنای قضیه نامید مطابق تفسیر نخست تصدیق عبارت از نسبت دادن چیز یبه چیزی (جعل الشی شیئا) است این تفسیری است که به حکما منسوب است و خواجه نصیرالدین طوسی به دفاع از آن پرداخته است تفسیر دوم نظری است که ابن سینا و بهری پذیرفته اند و قطب رازی در براب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023